måndag 6 oktober 2014

Vårens lökar och knölar!



Vilket fantastiskt väder vi har haft i helgen, sol och mellan 18 och 20 grader. Jag har tillbringat hela helgen ute och vi till och med lunchade ute i solen.
I dagarna två har jag räfsat upp alla svampangripna ligusterblad, vi har kört iväg flera släpkärror med ris från den hamlade pilen och jag har satt lök.

Krokusbilderna är från Lökar och knölar
 En syssla jag tycker är rätt tråkig i vanliga fall men tack vare vädret blev det litet lättare. Det blev litet krokus i krukan med den japanska lönnen (Acer palmatun 'Osakazuki'), 'Lilac Beauty' och den krämfärgade 'Cream Beauty'. Båda hade jag i min tidigare trädgård och de är något av favoriter hos mig.

Den vänstra och högra bilden på hundtandsliljan är från Lökar och knölar.
Mittenbilden är min egen.
Några andra favoriter är hundtandsliljan och man kan ju ana var de har fått sitt namn ifrån. Titta på mittenbilden! Det blev 'Rose Queen' och 'White Beauty', de hamnade i den nya rabatten med Pagodkornellen.

Foto: Odla.nu
En liten nyhet blev det också, narcissen 'Cha cha'. Får se om den är lika söt i verkligheten som på bild...

och så blev det litet komplettering av lök som jag redan har och en av dem visade jag er i våras. Den har blivit en riktig favorit hos mig Allium roseum.

Nu är det bara att invänta våren!

9 kommentarer:

  1. Så mange fine løker du har plantet. Mange kjente favoritter hos meg også:) Cream beauty er den vakreste av alle krokus synes jeg. Så myk og delikat.
    Ha en god uke.

    SvaraRadera
  2. Vilken söt hundtands lilja, den lila är. Undrar var du har fått tag på den??? Jag har gula men kunde vara kul med lite annat med.
    Ja nog önskar jag att det var vår allt så det var klart här. Det börjar kännas lite tungt nu.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Ja, vilken helg vi haft, ja, hela förra veckan var fantastisk. Idag är det höst, men inget regn, det är mysigt. Ja, lökar ja, vi tycker ganska samma och jag har ju också köpt Cha Cha, får vi se hur den tar sig ut till våren! Hundtandslilja har jag fått upp ögonen för genom bloggar och hade det första gången i våras och vart helt dårad. Krokusarna är dom jag tycker bäst om också!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Man kan nästan njuta lika mycket av vårlökarna på hösten som på våren! Alla funderingar på hur fint det ska bli, mmmm, härligt!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  5. Så mycket härligt du har att vänta till våren! Åh, så mycket fint!
    kram
    Lisa

    SvaraRadera
  6. He i! Den vakre og etterlengta våren legges om høsten. Og det er det godt å tenke på.. Hundetann har jeg ikke lykkes med, dessverre, de er så vakre. God kveld! Anne

    SvaraRadera
  7. På din bild ser ju 'Cha Cha' snyggare ut än på bilderna hos mig, ett hopp tänds. Kände mig först lite besviken när mina påsar kom. Hundtandslilja har jag satt flera gånger, men har aldrig sett dem komma upp. Har inte kommit på var felet kan ligga, är det kanske någon som käkar upp lökarna...
    Härlig bild med lökarna och spaden!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  8. Åh, det kommer att bli så fint med krokusarna i lönnkrukan. Cream Beauty är också min favorit tillsammans med de ljust lila. Jag måste köpa fler!!!! Lite svåra att få tag i är de dock allt, Cream Beauty.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  9. Så härligt med lite vårförberedande! Än så länge har vi nästan sommar här, men det kan ändra sig snabbt...
    Haha, jag har undrat lite varför den heter hundtandslilja - nu vet jag! tack för det!
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja