söndag 1 november 2015

Höstjobb i trädgården!


Nu börjar trädgården så sakteliga gå i vila. Än så länge har jag inte gått i någon höstvila utan håller på och donar i trädgården. Vi har ju haft och har en sån fantastisk höst så det är rent underbart att vara ute. Jag har bland annat planterat ligusterplantor som ska bilda innerhäckar i trädgården. Trots att jag har en relativt liten trädgård, så vill jag ha avgränsningar.

Sedan har jag fortsatt att sätta lök både i marken och i kruka. Jag som inte skulle sätta några lökar i kruka, kunde ju inte låta bli då jag besökte plantskolan och upptäckte att de hade halva priset på alla lökar och knölar. Så det blev några olika tulpaner, här är det den orangefärgade Ballerinan som krukas.

Tidigare i höstas grävde jag upp 12 stycken pioner som jag krukade och gav bort till min syster. Kvar blev litet pionrötter som hamnade i en plastsäck som skulle kastas. Den säcken glömdes bort och hittades av mannen min häromdagen som undrade vad jag skulle göra med alla rötter som låg i säcken. Döm om min förvåning när jag såg att de flesta rötterna hade börjat gro. Inte hade jag hjärta att slänga dem, så nu åker de ner i källaren för övervintring, för de ska inte ner i jorden hos mig och därmed basta!

 Till sist måste jag visa min japanska lönn Acer palmatum 'Osakazuki' som är helt fantastisk i färgen i år. Den har tidigare år bara blivit litet brunröd men i år är den riktigt orangeröd, helt fantastisk. På bara en vecka förändrades den från grönt till rött.

12 kommentarer:

  1. Ja du nog är det härligt att kunna ta det lugnt och bara påta lite här och där om dagarna. Jag njuter så av den underbara hösten. Vilken fin lönn. Ser jag fel eller står den i kruka. Jag skulle vilja ha en som gör det hoppas kunna hitta den jag vill ha till våren.
    Vad kul med dina rötter som lever, en del växter är visst odödliga.
    ha det gott i veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst står den i kruka, har gjort det i några år nu. Jag brukar bara ställa den vid husväggen under tak så att den inte blir allt för blöt under vintern. Kram

      Radera
  2. Hei! Hekker som deler opp inne i hagen, synes jeg er innmari fint. Noen ganger blir man virkelig forundret over planters livskraft. Ja, denne høsten har vært fin, og været i helga har vært topp. Vakre høstfarger på lønnen.
    Klem Anne

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga höstfärger i din trädgård! Så kul att sätta lökar i kruka också! Pionerna kanske blir räddade nu och blir till nya, fina plantor!
    Ja, det gäller att vara lite förutseende även denna tid, då allt verkar ligga på sparlåga i växtriket! Färgerna är otroligt vackra i alla fall!
    Ha en fin start på veckan imorron!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Haha, du kunde inte låta bli att sätta lite tulpanlökar! Orange, som både du och jag gillar!
    Din lönn är ju fantastisk i färgen, jag gillar lönnar, både bladform och deras fina höstfärg. Och de finns ju i alla storlekar!
    Här röjs det också lite i trädgården, perenner klipps ner allt eftersom de vissnar och löv och barr räfsas ihop.
    Men det är bara mysigt att kunna vara ute och jobba sig lite trött!
    Ha en fin ny vecka, kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Otroligt vacker din lönn i kruka. Vilken flammande färg! Inner häckar låter väldigt intressant!! Har du lust att visa i ett inlägg?
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Härligt med pionrötterna, det är svårt att förhärda sig när man ser hur något verkligen kämpar för att överleva, såklart du skall ge livet en chans.

    Ha det gott i höstträdgården!

    SvaraRadera
  7. WOW, vad fin din lönn är! Tur att några träd uppför sig som de ska ... :) Ballerina går jag också och längtar efter, tänk så snyggt till de mörka tulpanerna, mmmm!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  8. Jag får säga som Katarina ovan -vilken lönn! Helt otroligt fin! Och den översta bilden är också så vacker med lönnlöven på marken bland gräset.
    Haha... vi verkar vara synkade du och jag - för vad ska jag göra i år om inte plantera tulpaner i krukor, trots att jag lovat mig själv att inte göra det något mer efter fler misslyckanden! Jag ska noggrant förhöra mig om råd från dig, Maria och Katarina :) för det är ni som har fått mig att ge mig på detta igen...

    Kram från mig,
    Cathrine

    SvaraRadera
  9. Vilken färg på lönnen! Varje höst tänker jag att jag vill ha fler buskar med fina höstfärger. Men sen lyckas jag glömma det igen.
    Tänk att pionrötterna överlevde i säcken.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  10. Oj, så snyggt med lönnlöven och gräset! Men jag lider lite med pionrötterna. De blev i alla fall inte slängda. Hoppas de kommer till ett gott hem. Kram Anette

    SvaraRadera
  11. Vilken fin lönn du har, underbara färger! Hoppas pionrötterna hittar ett nytt hem, för soppåsen är ett trist ställe att husera. Har upplevt den livskraften här också, en pionrot som blivit liggande ovan mark en hel vinter spirade till våren.... Livskraft!
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja