söndag 13 september 2015

Hamling av träd!

Kommer ni ihåg min gamla hängpil som växer vid ån med sin gigantiska krona. Jag var ju litet orolig att trädet inte skulle klara av kronan i längden. Här kan du läsa vad jag skrev förra året.

Så förra hösten fick mannen min ge sig upp i kronan med grensågen och så här såg den stackars pilen ut hösten 2014. Rätt eländigt kal!

 Våren kom, jag gick och spanade intensivt upp mot kronan för att se om det skulle bli någon tillväxt.

Visst började det så smått att grönska. Ett tag såg den ut som en punkare men vi var glada att den hade klarat stressen.



Nu ser den ut så här, ganska så exakt ett år sedan. Tillväxten är det verkligen inget fel på, allt från 1 till 1,5 meter och den ser ut att må jättebra. Nu får vi se till att vårda den och se över hamlingen litet oftare.

9 kommentarer:

  1. Det är ju ganska fantastiskt vad man kan "utsätta" dem för! Men så är det ofta; man behöver ta i rejält för att få önskat resultat. Man får inte vara mesig i trädgården! Speciellt inte om man har en liten trädgård och gillar växter. Många växter!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Visst är bloggen bra som trädgårdskalender också! Men jag gillar verkligen sådana inlägg också, så roligt att se skillnader från år till år!
    Vi hade två pilträd när vi bodde i Lund och det ena la sig två gånger, första gången drog vi upp det med bilen, den andra gången fick vi ta bort det. Men dom var ju inte alls så stora som er!
    Ha en fin ny septembervecka!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Vilken tillväxt! Än en gång övertygar du mig om att våga beskära växter och träd. Och vilken växtkraft - den måste ju ha blivit jätteglad av att ha fått en ny chans! "Punkbilden" påminde mig om den "piskande pilen" i böckerna om Harry Potter. Den såg lite läskig ut där ett tag!

    Kram, kram
    Cathrine

    SvaraRadera
  4. Så jättekul att få se skillnaden innan den blev hamlad och alldeles efter! Tänk, vilken växtkraft ändå och så fräscht allting blir när nytt får växa ut!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Nog är de finare efter hamlingen än när den bara växer vilt. Jag är stormförtjust i såna träd. Här hos oss finns det många på kyrkogårdar och i alléer så vackra de är.
    Så bra det blev och kul att se resultatet
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Hei! Sånt kan være ganske skummelt. Resultatet ble kjempebra. Trestammen har en veldig tøff form. Trær kan ofte minne meg om mennesker.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  7. Vilken skillnad, den blev verkligen snygg!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  8. Snyggt jobbat! Så bullig och go och fin den ser ut! Och dom passar ju så bra vid åar!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Vilken växtkraft! Har hört någon säga att man nästan inte kan ta dö på en pil. Om det är sant vet jag där emot inte.
    Fint blev det.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja