söndag 19 april 2015

Träd, träd, träd!

Hela den gångna hösten och vintern har jag funderat på träd. Inte bara ett träd utan två skulle köpas. Det ena skulle placeras i trädäcket och det andra mer fritt med huset som bakgrund. Det som skulle placeras i trädäcket har jag faktiskt inte funderat speciellt länge på, utan hade bestämt mig för ett silverpäron. Så när handelsträdgården fick in ett fint exemplar, så slog jag till.

Det andra trädet, har jag dock inte haft lika lätta att bestämma mig för. Många är de träd som har funnits på min lista - skenkamelia, rödbladig hassel, blodplommon, någon av de otaliga magnoliorna som finns, häggmispel, korstörne, katsura, bergkörsbär m fl. När jag trott mig att nu har jag bestämt, så har jag ändrat mig. Vänt och vridit på beslutet - färg, höjd, blommor, bladverk, stam, rotskott är några av kriterierna jag synat.

Till slut så står det nu där, litet tunt med gles krona men en höjd på 4,5 m! Så vad blev det då? Kan du gissa?

Medans du funderar så bjuder jag på två bilder av mina nyköpta narcisser. Fyndade jättefina narcisser i knopp, 10 krukor med 3-4 lökar i varje kruka till priset av 100 kr, narcissus 'Sempre Avanti'.

När de har blommat över ska jag sätta löken nere vid ån, tror de kan bli fina där.

Nå, har du kommit på vad jag köpte för träd?

Det blev ett korstörne, Gleditisia triacanthos 'Sunburst'! Ett träd som jag velat ha i många år nu och jag hoppas att det blir ett fint och ståtligt träd så småningom.

11 kommentarer:

  1. Så fint det blev! Ja, det behövs lite "tak" i en trädgård också. Annars blir det väldigt platt!
    Det var två lovande träd du valde; det är ju ett viktigt val, för de ska ju stå där i många år!
    Inte som med perenner, som man kan flytta omkring eller ta bort och ersätta...
    Ska bli kul att se hur det blir när de slagit ut!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Snygga träd! Kommer att bli rasande grant!
    Jo, narcisserna, ja. Vi köpte ju likadana i höstas och när du hade inlägg, kanske ett par inlägg tillbaka, och visade en narciss med aprikos trumpet då trodde jag det var Cha Cha! Men det var det ju inte. I mellantiden "hittade" jag mina lökar, brukar sätta dom i krukor när lökarna är nya så jag kan flytta runt dom och njuta av dom hela tiden, sen kommer dom ner i jorden, och dom är jättesöta, tycker jag. Lite mer färg på än dom som stod i din fina trälåda!
    Jag tycker jättemycket om narcisser! Du frågade det också tidigare, tåliga saker och inte så goda för viltet.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Det är fint med träd och viktigt för att få lite mys på tomten det där taket alla surrar om. Jag har dåligt med tak men nu har jag ett äpple ett plommon och sen ska det bli ett eller två till av någon sort Magnolia i alla fall Allt när husen är klara
    Ha en fin och skön vecka
    Kram meta

    SvaraRadera
  4. Så fina träd och så nyfiken jag blir på ditt andra träd - Korstörne! Aldrig hört talas om! Jag går ju också i trädtankar och funderar på ett litet, vackert som inte bär frukt (och drar till sej skator), men blir lite lagom skugga där jättebigarråträdet stått. Nu måste jag fundera och det är hög tid!
    Det ser i alla fall jättefint ut så här långt!
    Narcisserna är ljuvliga, man kan ju inte ha för många av dem!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Fina träd du har valt. Silverpäron i trädäck är bara helt rätt (hihihihi). Jag älskar också korstörne och skulle gärna ha ett sådaant om jag bara funne platsen. Fantastiskt vackra träd. Ska bli kul att följja. Det finns inget bättre än att plantera träd.

    Kram!
    Maria

    SvaraRadera
  6. Korstörne måste jag googla på och tevligt med träd i trädäcket.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. Grattis till två superfina träd! Träd är lite speciellt, man får ju inte köpa så många så det gäller att tänka till. Eller impulsköper man som jag har gjort med bl a korstörnet... det blev väldigt bra så kanska det är det rätta att göra?
    Ha det bra!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  8. Äntligen fick vi veta vilka träd du valt. Du höll oss på sträckbänken in i det sista :) fina träd du valt, ska bli roligt att följa deras uppväxt. Det vackra Korstörne har jag ingen erfarenhet av däremot har jag ett miniatyrsilverpäron i mitt lavendelhav och jag älskar det!
    Tack för rara ord hos mig och ha en fin fortsatt trädgårdsvecka.

    Kram Cathrine

    SvaraRadera
  9. Ser ut att vara fina exemplar båda två!
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  10. Det var väl ett alldeles utmärkt val av träd! Jag sådde korstörne för några år sedan. Har nu två små träd. Ett av dem ska jag prova att sätta ut antingen i år eller nästa vår. Det andra får bo kvar i kruka som en liten reserv.
    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Det var väl ett alldeles utmärkt val av träd! Jag sådde korstörne för några år sedan. Har nu två små träd. Ett av dem ska jag prova att sätta ut antingen i år eller nästa vår. Det andra får bo kvar i kruka som en liten reserv.
    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja