lördag 28 mars 2015

Vårgrönska och Gardeners' World

Min absoluta favorit när det kommer till krokusar är den skira 'Lilac Beauty'. Jag gillar de små och nästan tunna krokusarna och så vill jag att de ska växa litet lagom glest, så att man ser den enskilda blomman. När krokusar växer sådär tätt och trängs, så tycker jag det blir litet för mycket.

Kikar jag ner i mina kejsarkronor som växer i skuggan så här års, så börjar man se knopparna. Hade den stått i solen, hade den säkert kommit riktigt långt om inte frosten hade skadat den.

Här och var står scillan och blommar, riktigt fin i sin färg...

och även tusenskönan börjar poppa upp i min gräsmatta. Många tycker den är ett ogräs men jag bryr mig inte, den får poppa upp i min gräsmatta (så länge jag har någon).

Dagen började med en god frukost och sen en kopp kaffe till senaste avsnittet, nr 4 av Gardeners' World. Det har blivit litet besvärligare att hitta de nya avsnitten på Youtube men är man snabb lördag förmiddag brukar det oftast gå bra (i morse låg både avsnitt 2 o 4 där). Jag tror upphovsrätten gör att de försvinner relativt fort. Sök efter Gardeners World 2015 och scrolla ner i listan och leta efter t ex gårdagens avsnitt nr 4 - S48E4. S48 står för season48 (säsong 48) och E4 episode 4 (avsnitt 4). Läste på nätet att man kunde ladda ner något gratisprogram som gjorde att man kunde se avsnitten men det har jag inte testat, ännu!

Lycka till!

7 kommentarer:

  1. Ja, din lilla krokus är verkligen söt! Det är inte alltid de stora, prunkande blommorna, som blir favoriter!
    Här har växtligheten liksom stannat upp i det kalla vädret.
    Ha en fortsatt fin helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Gardeners world måste jag ha missat. Vilken kanal går den på?
    Den krokusen är bedårande! Åh, så söt!
    Ja nu händer det mycket i trädgården! Hittade små utslagna vitsippor idag på torpet - lycka!
    Ha en fortsatt härlig helg!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. I min gräsmatta skulle det gärna få växa hur många tusenskönor som helst, men de självsår sig inte här av nån anledning. Blir så glad av tusenskönor!

    Intressant och tråkigt också förstås att rådjuren äter murgröna hos även hos dig. Med tanke på att det finns en plansilo med ensilage 100 m bort från mig och vintrarna är milda är det ändå konstigt att de väljer en giftig växt.

    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset om Monty! Jag brukar försöka se programmen men ibland glömmer jag det och då har de försvunnit, grrr... Och på torsdag ska jag sitta klistrad framför TVn, även om jag faktiskt har sett programmen på datorn, men Monty kan man titta på många gånger.
    Vilka söta krokusar du har!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  5. Jag är så nyfiken på hur långt våren har kommit har ju varit borta i flera dagar. Här är bara grått och trist just nu.men turen till Zetas var verkligen en skön upplevelse.
    Ha en fin och skön söndags kväll
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Jag som drömmer om ett krokushav, jag ska tänka på det nästa gång jag tittar på mina enstaka och ynkliga krokusar när bara snön försvinner så de syns. Vad tydligt de syns, när de står så glest, hi hi. Kram!

    Jenny

    SvaraRadera
  7. Fina bilder! Lilla krokusen är jättesöt.

    Jag tittade på både Gardeners World och Älska din trädgård på TV 4 play. Båda programmen går på lördag förmiddag men ligger sen gratis på TV4 play i en vecka. Jag har missat de tidigare men nu såg jag avsnitt 3 av båda programmen.

    GLAD PÅSK!
    Maria

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja