söndag 9 november 2014

Novembertoner!

Escallonia 'Red dream'
Grått och trist tycker många att november är! Jag håller inte riktigt med! När jag går ut med kameran ser jag massor av färg.

Det gäller bara att titta noga så ser man. Bokhäcken (Fagus sylvatica) skiftar nu i en riktigt vacker färg tycker jag, nästan som bärnsten. Trots att häcken är otroligt pinnig så ser jag skönheten i bladverket.

Pagodkornellens (Cornus controversa) grenverk lyser nästan vinrött och stoltserar med fina knoppar, en förhoppning om våren!

Perukbuskens (Cotinus coggygria 'Royal purple') mörkt purpurfärgade bladverk börjar anta olika nyanser, från gult till rött och jag ser redan hur den kommer att lysa upp rabatten i framtiden när den vuxit till sig.

Höstcyklamen (Cyclamen hederifolium) fortsätter att sätta knopp och har blommat sedan september. Blommorna är fortfarande ljust lila men bladverket har blivit ljusare.

Så visst finns det färg i november, det gäller bara att se!

14 kommentarer:

  1. Jag håller med dig det gäller att se sig omkring med öppna ögon. Har man rensat bort allt då är det säkert grått och trist.
    Cyklamen har jag med några gamla och två nysatta, de hoppas jag på till nästa år.
    Önskar dig en fin söndagskväll
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Jadå, visst finns det färger kvar! Och det är sådana färger, som jag gillar - gul-brun-orange-röd-aktiga!
    Härliga höst!
    Ha en fin ny vecka, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Jajamen, färger finns! Och det är vackra färger också, harmoniska, lugna, och hade solen skinit någon enda gång, den har varit synnerligen frånvarande hittills, så hade det gnistrat ute. Men du har fått så fina bilder ändå!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Jag tänker numera på november som en vilomånad. Det känns bra tycker jag. Att alltid hålla på och tjata om att det är så grått och trist och mörkt blir ingen gladare av. Det är väl inget nytt att det brukar vara så i november. Gör det bästa av det bara och gilla läget tycker jag.

    Och som du säger det gäller att titta så ser man. Jag såg också en massa färger idag när jag krattade ihop lite äpplen och nedfallna löv.
    Sockblommans blad är också vackra nu. Och visst tävlade solen med molnen en stund. Vissa färger gör sig dessutom extra bra mot de grå tonerna. Din bokhäck är riktigt bärnstensfärgad. Snyggt.
    Ha en fin kommande novembervecka!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Massor av färg i november! Värre är det med januari och februari, brrr. jag bävar... Och håller tummarna för en riktigt tidig vår!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  6. Visst är det fint i november! och nu är det inte långt kvar tills man kan börja lysa upp med lite mer juliga växter och ljus. Det ser jag framemot!
    Kram
    Cathrine

    SvaraRadera
  7. Visst finns det gott om vackra färger även nu, i november! Man väljer nog det man VILL se ibland och kanske själva mörkret ibland tar över både sinnet och synen! :)
    Härliga färger hos dej och blomningen fortsätter allt här också! Snöflingan på balkongen vägrar ge sej och idag såg jag en blåklocka på torpet som fortfarande håller ställningarna!
    Önskar dej en fin och bra vecka!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  8. Bøkhekken gløder og det vil den heldigvis fortsette med. Liker å se "skjelettet" av hagen. Nye former kommer fram. Cyklamen bor vi litt for langt mot nord. Har prøvd, men vinteren blir for tøff. Ha det godt!! Anne

    SvaraRadera
  9. Så fint boken harmonierar med fasadfärgen. Gillar novembers färgskala, nedtonad varm, inte så påträngande, men den finns där. Var ute en runda i skogen och passerade på vägen ett stort "självsått" bestånd av korallkornell som lyste ordentligt. Inget särskilt med den under övriga året, men oj vad den kommer till sin rätt nu.
    Inspirerad av dig har jag nu satt en cyklamenknöl på prov. Räknar med att täcka ordentligt för här är det ju lite tuffare klimat. Skulle vara himla roligt om den överlever.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  10. Åh, jag gillar färgerna i november, dämpade och mättade. Naturen är färgstark. Jag har lite svårare för januari och februari dock.....hoppas på ytterligare en mild vinter.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  11. Visst finns det fortfarande fint att se men lusten finns inte att gå ut och upptäcka den just nu.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  12. Å ja, høsten byr på de vakreste farger. Ikke alltid lett å få øye på dem. Det gjør du:)

    SvaraRadera
  13. Ja, det gäller bara att titta rätt:) Ska ut och se om jag kan hitta några fina färger trots att alla löv fallit ner...
    Fin kalender du gjort i ordning.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  14. Jag älskar hösten och dess färger och också november som månad. Jag tycker det finns ett lugn i naturen och tillvaron som är så skönt men också lite vemodigt på ett fint sätt.

    Hälsningar från Skottland

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja