torsdag 14 augusti 2014

Sommarblommor

En av sommarens favoriter bland sommarblommorna är stjärnlobelian. I år hade jag litet problem att hitta den men till slut så tog min favoritplantskola hem den. Tror många missar den i plantskolan där den står i krukan och ser nästan litet tråkig ut.

Sen börjar den växa och blommar hela sommaren. Skyar av lavendelblå stjärnor som självsanerar sig. Blommar och blommar! Tyvärr lyckades jag inte göra den rättvisa, den var riktigt svår att fotografera. Den får stå kvar länge till, trots att suget börjar komma efter sensommar-/höstfägring.

10 kommentarer:

  1. Åh, är det SÅ den heter - Stjärnlobelia! Det ska jag lägga på minnet tills nästa sommar! Man vill ju ha blommor som blommar hela sommaren och denna är ljuvlig med sina blå blommor! Tackar för tipset!
    Här har inte mina sommarblommor klarat sej något vidare, de flesta har blommat över, eller bara vissnat i värmen!

    Jag ser att du har skaffat en "Bollkryss", som de börjat sälja nu! Jag går i valet och kvalet! Snart har jag en också, och den färgen du har där, gillar jag skarpt!
    Ha en fin torsdag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Jag har en vit blomma som blommar hela sommaren. Kommer inte på just nu vad den heter, men den är också så där skir och blommar tacksamt hela sommaren.

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  3. Så söt! Den har jag helt missat. Har nog som du skriver bara gått förbi den...Tack för tipset!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Den var söt. Tål den värmen mer än den vanliga lobelian. Här är så hett så den vissnar så fort.
    Ha en skön fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut gör den det! Mina vanliga lobelior har haft det litet kämpigare i sommar men dessa står i solen nästan hela dagen och har inte slokat en endast gång under hela sommaren. Däremot har jag planterat den i rätt stor jordvolym. I krukan står tre plantor.

      Radera
  5. Jag säger som de andra; jag visste inte att det fanns en stjärnlobelia! Jag gillar ju blå blommor men de brukar vara svåra att hitta om de inte ska gå i lila. Men den här är så där fint ljusblå! Och den är väldigt snygg ihop med den kallrosa chrysantemumen!
    Ha det gott, kram till dig!
    Monica

    SvaraRadera
  6. Fin! Den hade jag ofta förr, nu har jag mest bara snötörel. Som växer och växer.
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  7. Den var fin! har inte sett någon sån förut.
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  8. Vilka underbara bilder!

    Här i Skottland väntar vi ivrigt på att ljungen ska börja blomma snart på sluttningarna så att de blir sprakande lila.

    Mvh från www.scottishmoments.com

    SvaraRadera
  9. I love your blog! Your gardens are so beautiful; I want your green thumbs!

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja