torsdag 28 augusti 2014

Röd Escallonia eller Escallonia red dream!

Jaha, så har man då gjort ett impulsköp! Jag ska ju inte göra så men nu blev det så i alla fall.

Vad har jag då köpt, jo en liten vintergrön buske, Röd Escallonia. Låg vintergrön buske som blommar med röda blommor på sensommaren. Inget som jag direkt känner igen men åh, vad jag misstänker att det är en "kinkputte". Det är en zon 1 växt, så vi får väl se hur den klarar sin första vinter.

Den gillas inte bara av mig utan den är full med små insekter, så tydligen är den mums...

och jag hade ju litet hål i den nya rabatten, så det blev några plantor. Har du erfarenhet av växten så berätta gärna, är det en "kinkputte"?

12 kommentarer:

  1. Ingen växt jag känner till, men söt var den så jag förstår att du föll. Jag tänker också att jag inte ska spontanköpa något, men det händer ändå.

    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Vem gör inte impulsköp i plantskolan? Hela min trädgård är full av impulsköp... och jag förstår, att du inte kunde motstå den lilla söta busken. Det ska bli spännande att höra om den klarar sig!
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Så söt! Grattis till impulsköpet, det var väl inte så farligt??? Med lite träning kan du nog bli riktigt bra på det:)
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Det kommer mye fint ut av impulskjøp og på denne tiden får en jo mye billig også. Så søt planten var. Jeg kjenner ikke til den. Håper den overlever vinteren:)

    SvaraRadera
  5. Vilken spännande växt! Speciellt som den är för zon 1! Kul med lite utmaningar i trädgården.
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Så söt, och helt ny för mig Skulle nog inte överleva hos mig med zon 3-4. Hoppas du har tur med dina. Ser att du börjat fundera på lökväxter. Tulpaner ska jag nog satsa på i år. De jag planterade i fjol blommade länge och rådjuren lät dom vara otroligt nog! Köpte mina på Plantmarknaden. Ibland har jag beställt från odla. Någon ny Allium lär det också bli:) Den du hade var söt!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Söt kinkputte! påminner om Lingon.
    Får hoppas du har tur med den
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  8. Fin växt. Har aldrig sett den förut, påminner lite om någon man brukar kunna köpa som krukväxt tycker jag.
    Hoppas den inte är så kinkig.
    Annika

    SvaraRadera
  9. Escallonia var ju ett modernt namn, allting eskalerar ju numera! Så det är nog en växt i tiden! Söt var den. Jag har mailat dig angående ormhassel!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Jättesöt och spännande med en liten utmaning. Förstår vad du menar med att lägga band på imoulsköpen. Man vill ha lite ordning och reda. Själv går jag den gyllene medelvägen och tillåter mig en del impulsköp så länge de trivs i skugga eller inte blir förstora.
    Tack för dina funderingar kring benveden.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  11. otroligt vackra bilder

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja